Vanliga frågor

Vi på Lagadinmobil tar hand om din mobil

Vi svarar på dina frågor

Många problem kan lösas lättare än vad man tror.
Här är några av de vanligaste frågor vi fått, och sätt att felsöka dessa.

På de flesta iPhone-modeller måste man tyvärr byta hela skärmenheten om någon del av touchskärmen, LCD-skärmen eller glaset är trasigt, då hela skärmenheten är ihoplimmad.

Börja med att göra denna enkla felsökning:

  • Slå av och på ljudlöst läge. Om telefonen vibrerar tyder det på att telefonen är igång men har fel på skärmen. Då kan ett skärmbyte lösa problemet.
  • Om den inte visar några livstecken alls kan du prova att ha den i laddaren i minst 2 timmar (observera att ingen laddningssymbol syns när batteriet är helt urladdat). Prova även en helt annan laddare, då det kan vara fel på laddaren.

Om felet kvarstår kan batteriet eller laddanslutningen vara sönder och behöva bytas.

Börja med att stänga av mobilen på en gång. Låt den sedan torka i några dagar i ett torrt utrymme innan du provar att sätta på den igen. Fungerar telefonen fortfarande inte kan du lämna in den till oss för fuktsanering (användning av kemikalier och lödning av utsatta områden) så att vi stoppar korrosionsangreppen i din mobil. Om problemet kvarstår tar vi ingen betalning.

 

Prova första att ladda med en annan laddare för lokalisera om problemet ligger i laddaren eller telefonen. Om problemet ligger i laddaren erbjuder vi på Lagadinmobil laddare till de flesta telefoner. Om problemet kvarstår med flera olika laddare kan det vara problem med telefonen. Det är nämligen vanligt att det packas smuts i botten på mobilen i laddningsuttaget, vilket leder till att laddaren då inte går ända in som den ska. Prova att stänga av telefonen och ta en tandpetare (eller något annat vasst som inte är av metall eller kan skada uttaget) och skrapa längs insidan av laddningsuttaget. Om felet kvarstår kan batteriet eller laddanslutningen vara trasigt och behöva bytas.

Nej, vi är inte auktoriserade av den enkla anledningen att Apple inte reparerar sina kunders trasiga iPhones eller iPads. Apple byter istället iväg den gamla telefonen mot en renoverad enhet och er telefon skickas till en fabrik för att i sin tur renoveras och bytas ut mot nästa kunds telefon. Nackdelen med detta alternativet är att man inte har någon aning om skicket på din nya mobil eller vilka om det finns några andra gömda fel kvar. Vi rekommenderar därför att man kommer till oss och reparerar sin mobil.

Nej, du bryter din garanti när du reparerar din iPhone hos oss.

Ja, du bör alltid säkerhetskopiera din mobil innan du lämnar in den för reparation. Vi tar inget ansvar för innehåll eller annat i telefonen som kan påverkas vid reparation.

Om din mobil går sönder under reparation och vi inte kan lösa problemet kommer vi att ersätta den med en likvärdig telefon. Väntetiden på att få denna kan bli upp till fyra veckor.

Vi lämnar tre månaders garanti på alla reparationer vi utfört.

Följande villkor måste upprätthållas för att din garanti hos oss ska gälla:

  • Inköpskvittot måste kunna uppvisas (kontoutdrag från bank gäller inte som kvitto). Därför är det väldigt viktigt att du alltid sparar ditt kvitto om du vill att garantin ska gälla.
  • Fel som uppkommer efter reparationen får inte orsakas av handhavandefel, det vill säga när du själv är orsaken till det uppkomna felet. Sprickor och vattenskador är exempel på sådant som inte täcks av vår garanti då dessa räknas som handhavandefel.
  • Felet ska vara på den del som vi reparerat. Det vill säga att om vi till exempel har bytt skärmen på din mobil gäller vår garanti enbart för skärmbyte.

Nej, vi kan tyvärr inte garantera att din telefon fortfarande är vattentät efter reparationen.